BMW M5 Forum and M6 Forums banner

Gasklep-synchronisatieproces

21K views 28 replies 15 participants last post by  technician117  
#1 ·
Hopelijk legt dit een beetje uit wat je moet vermijden bij het interpreteren van het TIS-gasklepsynchronisatieproces. Veel van deze details zijn niet duidelijk in de doc en kostten nogal wat tijd om uit te zoeken. Het is al lang genoeg, dus stel gerust vragen voor meer details.

Attachments

#5 ·
Geweldig gedaan, het is een *** met die tool. Ik had een tool gemaakt waarmee ik alle 8 TBS tegelijk kan zien, wat het een fluitje van een cent en zeer nauwkeurig maakt. Kijk in Diny's thread, je ziet een gedeeltelijke foto toen ik zijn auto deed.

• Like
Reactions: gsfent
#6 ·
Ik heb net een set Dinan-gaskleppen geĂŻnstalleerd en ze vielen uit elkaar tijdens de installatie. Startte de auto en hij liep onregelmatig. Ik weet niet zeker of er iets mis is met het vacuĂĽm of dat het de gaskleppen zijn. Dus ik moet dit misschien doen....

Waar heb je de gereedschapsset vandaan? Ik kan er niets over vinden door te zoeken naar het nummer in het TIS-document "13 0 150".

#7 ·
Ik heb net een set Dinan gaskleppen geĂŻnstalleerd, en ze vielen uit elkaar tijdens de installatie. Startte de auto en hij liep onregelmatig. Ik weet niet zeker of er iets mis is met het vacuĂĽm of dat het de gaskleppen zijn. Dus ik moet dit misschien doen....

Waar heb je de gereedschapsset vandaan? Ik kan er niets over vinden door te zoeken naar het nummer in het TIS-document "13 0 150"
Er is een PDF die die 6-cijferige TIS-codes vertaalt naar BMW-onderdeelnummers, die zoiets heet als "Complete Special Tools Report". De gasklepkit moet BMW PN: 83 30 0 493 453 zijn.

Je kunt deze taak ook uitvoeren met meetklokken en die magnetische armarmaturen, gewoon meer gedoe en je moet oppassen dat je ze loodrecht op de vlinder uitlijnt.

Wat betreft symptomen als ze niet uitgelijnd zijn, kan het een beetje ruw en schokkerig zijn. Het is echter ook heel aannemelijk dat het te wijten is aan vacuĂĽm, VANOS of andere systemen die wat ruwheid kunnen veroorzaken. Je kunt ook INPA of iets dergelijks bekijken en zien hoe de aanpassingen tussen de banken verschillen. Een tijdje geleden suggereerde mijn dealer dat beide hetzelfde zouden moeten zijn, maar ik denk dat het normaal is dat ze verschillen, zolang ze redelijk dicht bij elkaar liggen?

#8 ·
Bedankt voor de informatie!, maar Man wat een rotsysteem. De synchronisatie is gebaseerd op de vlinderbeweging en niet op 'vacuĂĽm'? Ik denk dat dit veel aannames doet over het vacuĂĽm tussen de cilinders? Niets zoals de motorfiets- en Datsun SU-carburateursynchronisaties die ik vroeger moest doen [:( een andere klus waar ik niet naar uitkijk].

#13 ·
Als iemand van jullie deze tools wil hebben, ik heb twee sets, compleet in de doos. Fabrieks-BMW, geen aftermarket rommel. Je kunt ze van mij kopen en ze verhuren als je klaar bent. Een paar verhuurbeurten zouden de kit gemakkelijk moeten terugverdienen. Ik weet niet wat deze ĂĽberhaupt waard zijn, aangezien ze niet meer leverbaar lijken te zijn bij BMW, dus ik ben nog steeds op zoek naar een prijs om me aan te houden. Laat het me weten.

#14 ·
Als iemand van jullie deze tools wil hebben, ik heb twee sets, compleet in de doos. Fabriek BMW, niet zomaar wat aftermarket rommel. Je kunt ze van mij kopen en ze verhuren als je klaar bent. Een paar verhuurbeurten zouden de kit gemakkelijk moeten betalen. Ik weet niet eens wat deze waard zijn, want ze lijken niet meer verkrijgbaar bij BMW, dus ik ben nog steeds op zoek naar een prijs om me aan te houden. Laat het me weten.
Ik weet dat dit in 2016 was. Heeft u de tools nog? Hoeveel? Verzonden vanaf mijn SAMSUNG-SM-G935A met Tapatalk

#15 ·
Ik heb net ontdekt dat een rat of een ander dier in de motor is gekomen en de voorste draad op de klopsensoren van bank 2 volledig heeft weggevreten, dus ik moet de klop-/ping-sensorkabel vervangen, maar ik moet eerst toegang krijgen tot de schroefkoppen voor zowel de voorste als de achterste sensoren. Het lijkt erop dat ik de gasklepactuator moet verwijderen, omdat deze in de weg zit om bij de achterste schroef/bekabeling te komen. Kan ik de actuator verwijderen en opnieuw installeren zonder deze synchronisatiestap te hoeven doorlopen, of ben ik hier de pineut omdat ik dit alleen maar moet doen om de stomme klopsensorset te vervangen?

#17 ·
Kunnen de gasklephuizen verwijderd worden zonder de synchronisatie te beĂŻnvloeden?

Ik heb onlangs alle stationairloop- en verdampingsslangen vervangen nadat ik vermoedde dat een defect onderdeel # 13417830580 mijn Bank 1 efficiëntieproblemen veroorzaakte.

Terwijl ik daar was, wilde ik de o-ringen tussen de gasklephhuizen (onderdeel #13411406378) vervangen, maar ik heb niet veel tijd besteed aan het onderzoeken hoe de afzonderlijke gasklephuizen verbonden zijn.

Ik heb de Bank 1 efficiëntiecode de afgelopen 1500 mijl niet meer teruggekregen, maar ik heb het gevoel dat de o-ringen voor onderdeel # 13417830410 (de T-connector) mogelijk vervangen moeten worden nadat ik deze heb gedraaid om de slang te installeren.

#18 ·
Kunnen de gasklephuizen verwijderd worden zonder de synchronisatie te beĂŻnvloeden?
Ze zeggen van niet, maar..... Ik heb het met een controle gedaan. Ik heb de activatorstang een beetje bijgesteld en gemeten vanaf de bovenkant van het huis tot de vlinderklep, ik heb ook voor de afstelling gemeten. Toen heb ik alle stationairlucht-oringen vervangen door de bouten te verwijderen, maar niets los te koppelen dat met de gaskleppen te maken heeft. Terug in elkaar gezet, de dingen maten hetzelfde. Ik heb ook nooit iets gemerkt, maar wie weet.

#19 ·
Ik wil even snel een vraag stellen. Met betrekking tot de laatste post, ik denk dat het mogelijk is om de hele gasklephuizen van één bank te verwijderen, de pakking eronder te vervangen en deze gewoon weer op de kop te schroeven.

Ik heb de O-ringen tussen de gasklephuizen nooit overwogen. Moet men deze vervangen? Of is er meestal geen probleem mee?

En tot slot, de vraag die ik eigenlijk wilde stellen: De gasklepstandsensor (het ding in het midden dat de individuele gasklephuizen aanstuurt). Kan ik deze verwijderen en weer installeren zonder de linker- en rechterbank te hoeven synchroniseren (ik installeer dezelfde sensor opnieuw)?

Dank u

#20 ·
De gasklepsteller (het ding in het midden dat de individuele gasklephuizen aanstuurt). Kan ik deze verwijderen en weer installeren zonder de linker- en rechterbank te hoeven synchroniseren (ik installeer dezelfde steller opnieuw)?
Als je de actuator bedoelt, dan ja, vervangen vereist geen synchronisatie, zelfs niet als het een nieuwe is.
Technisch gezien moet je mogelijk opnieuw synchroniseren zodra je zelfs maar een gasklep losmaakt. Ze openen allemaal precies tegelijkertijd, dus moeten precies zo teruggeplaatst worden als ze waren, en de ene verpest de volgende enz. Ik zou zeggen dat tenzij je een manier hebt om dingen te controleren om er zeker van te zijn dat alles hetzelfde is, je erop moet rekenen dat je de procedure moet uitvoeren. Dat is wat ik in de vorige post probeerde duidelijk te maken, ik heb een manier bedacht om te controleren, niet dat ik wegkwam zonder de procedure uit te voeren.

#24 ·
Bedankt voor de antwoorden. Dat maakt het een stuk makkelijker als ik de onderdelen kan demonteren en ze gewoon weer kan terugplaatsen als ik klaar ben. Het is goed, want zo kan ik al mijn gebeden richten tot de Vanos-god, zodat hij mijn kleppen niet buigt en ik mijn gebeden niet hoef te verdelen tussen de Vanos-god en de gasklephuisgod.

#29 ·
Suggesties voor het gebruik van vulplaten? Ik heb twee meetklokken. Ik probeer gewoon de mogelijkheden van de lijst te schrappen. Ga de basisinstellingen uitvoeren.