BMW M5 Forum and M6 Forums banner

SMG Pomp Relais vervanging Doe het zelf!

114K views 65 replies 35 participants last post by  Kolapol  
#1 · (Edited by Moderator)
GEWIJZIGD door flacoramos 20-1-20: Het SMG hydraulische pomp motorrelais is een zwart relais langs de achterkant van de ECU-box. Het SMG-versnellingsbakoliekoelerpomprelais is groen, ook langs de achterrand van de ECU-box. Het zalmrelais heeft NIETS te maken met de SMG in de E6x-auto's. Alleen de E46 M3's gebruiken een zalmrelais (mensen hebben dat ten onrechte overgenomen naar de E6x-auto's). Ja, zelfs het BMW-onderdelendiagram is verkeerd, het is nooit bijgewerkt. Dit bericht is bewerkt om de SMG-relais correct weer te geven. Oké, dus ik besloot een snelle doe-het-zelf te doen om de SMG-relais te vervangen. Er zijn er twee. Hier zijn de onderdeelnummers voor beide relais: SMG hydraulische pomp motor zwart relais: 61366901469 (10,94 $) SMG oliekoeler pomp groen relais: 61368373700 Je kunt ze krijgen van bmwdirectparts.com, GetBMWParts.com en de meeste dealers hebben ze op voorraad. Je hebt nodig: #5 Inbussleutel of -schroevendraaier Torx 20 schroevendraaier 13MM schroevendraaier of -dop/ratel (een 13 mm sleutel werkt niet, hij is te strak rond de plastic moeren) 1. Open je motorkap en zoek de interieurfilter aan de passagierskant 2. Draai de plastic 13 mm moer los door deze 90 graden tegen de klok in te draaien en trek de interieurfilter omhoog en uit de weg 3. Verwijder de druppel-/watertray aan de linkerkant bij de spatbord 4. Draai de Torx-bout direct onder de interieurfilter los: 5. Draai de 3 13 mm moeren in de passagiersbak 90 graden tegen de klok in 6. Verwijder de rubberen lijst en zet deze uit de weg. De tray bestaat uit twee delen, ontgrendel de twee delen door het deel in het midden van de tray naar rechts te schuiven en draai de 13 mm plastic moer eronder 90 graden tegen de klok in 7. Verwijder de tray en zet deze uit de weg, aan de linkerkant heb je een elektronische afdekking. Verwijder de 5 #5 inbusschroeven en draai het vergrendelingslipje aan de achterkant van de afdekking en schuif deze naar links om te ontgrendelen. Trek omhoog en bloot! 8. Zoek de relais langs de achterrand van het ECU-compartiment. Er is maar één zwarte en één groene. Gebruik een tang om aan de bovenkant omhoog te trekken, let op de positie van het relais en vervang deze door de nieuwe relais. bewerkt door flacoramos: Alleen zwarte en groene relais langs de achterkant van de ECU-box zijn SMG-gerelateerd. Het zalmrelais is NIET voor de SMG in de E6X-auto's. Opmerking grote 40A rode/oranje zekering links van het zwarte relais en 15A blauwe zekering rechts van het groene relais. De 40A is de hoofdzekering voor het hele SMG-systeem (ECU, beide relais & pompen, hyd-blok, enz.). De 15A blauwe zekering is gewijd aan de hydraulische pomp (d.w.z. voedt het zwarte relais).
Image
Volg de instructies achterstevoren om alles weer op zijn plaats te zetten en dan hoef je je geen zorgen meer te maken over een relais dat je in de steek laat!

#3 ·
Bedankt voor de uitwerking. Toegevoegd aan de DIY-master.

Is er een kans dat je de foto's rechtstreeks naar deze site kunt uploaden (in plaats van te linken vanaf postimage), zodat ze niet verloren gaan als die site offline gaat?

#5 ·
Preventief onderhoud. Ik heb wel een paar keer willekeurig het rode tandwiel zien oplichten, maar uit het uitlezen van codes blijkt dat dit komt door 5101 "SMG te gevoelig" volgens een bulletin.

Ja, ik kan ze op deze server plaatsen, maar hoe wilt u dat ik dat doe? Gewoon uploaden via bijlagen? of hebben jullie een uploader die specifiek voor dit doel is?
Uploaden via bijlagen.

#10 ·
Wanneer moet men deze vervangen? Mijn '07 heeft ongeveer 38k mijl erop.
mijn auto heeft bijna 80k en 2 van mijn vrienden hebben meer dan 120k, heb deze nog nooit vervangen, ik zie niet in waarom je dat zou moeten doen

#11 · (Edited)
Voor 10,00 waarom niet? Er zijn veel berichten geweest waarin het relais doorbrandde en de auto op een sleepwagen moest. Ik heb net het gloeibougierelais van mijn diesel vervangen omdat de spanning over de relaiscontacten (2V) na verloop van tijd daalt. De contacten verbranden door gebruik. Wat doet dat met de moeilijker te vervangen smg-motor? Je kunt er misschien 100.000 km mee rijden. Voor mij goedkope PM-verzekering.

Attachments

#12 ·
Dit is te goedkoop en gemakkelijk om te negeren... het is een simpele stap die je een hoop ellende kan besparen.

#15 ·
Ik heb gereageerd op je andere thread, ik was helemaal vergeten om de relais daar gisteren te vermelden.

Maar als het relais faalt, kan dit op verschillende manieren gebeuren:
- Slechte spoelsterkte: contacten trekken niet strak samen, hoge weerstand
- Oxidatie op contacten: hoge weerstand
- Boogvorming op contacten: hoge weerstand

Elk van de bovenstaande oorzaken voor hoge weerstand over de contacten zal ervoor zorgen dat er meer spanning over hen valt en minder spanning beschikbaar is voor de SMG-pompmotor. Dit kan leiden tot minder motorkoppel en een lagere drukuitvoer, waardoor de pomp er te lang over doet om de accumulator onder druk te zetten of zelfs de ingestelde druk niet volledig bereikt om hem uit te schakelen.

#37 ·
Ik heb gereageerd op je andere thread, ik was gisteren helemaal vergeten de relais daar te vermelden.

Maar als het relais faalt, kan dit op verschillende manieren gebeuren:
- Slechte spoelsterkte: trekt het contact niet strak samen, hoge weerstand
- Oxidatie op contacten: hoge weerstand
- Boogvorming op contacten: hoge weerstand

Al het bovenstaande veroorzaakt een hoge weerstand over de contacten, waardoor er meer spanning over hen wegvalt en er minder spanning beschikbaar is voor de SMG-pompmotor. Dit kan leiden tot minder motorkoppel en een lagere drukuitvoer, waardoor de pomp er te lang over doet om de accumulator onder druk te zetten of zelfs de ingestelde druk niet volledig bereikt om hem uit te schakelen.
Denk je dat dit tijdens aanpassingen een overdruk situatie op SMG kan veroorzaken?

#16 ·
Ik vervang de mijne vandaag gewoon voor de lol. Ik heb 87.000 mijl en ik denk dat ik hem gewoon zou vervangen als preventief onderhoud, omdat het relais zo goedkoop is.

• Like
Reactions: 5soko
#19 ·
SMG-relais is de zwarte die het dichtst bij de firewall zit. Wanneer u het eruit trekt, noteer dan de oriëntatie van de relaislipjes zodat u de nieuwe op dezelfde manier kunt uitlijnen. Het is moeilijk om daar beneden te zien. De zalmkleurige is het relais van de transmissieoliekoelerpomp.
Bedankt voor het advies.

Ook, waarom het transmissieolierelais vervangen? Is het bekend dat het ook defect raakt?

Of het gewoon vervangen voor de lol, aangezien je er toch mee bezig bent?

#24 ·
Dit staat als volgende op mijn takenlijst! Bedankt voor de write-up.

#27 ·
Heel erg bedankt voor deze DIY. Ik heb mijn onderdelen besteld bij ECS en dit in ongeveer een uur gedaan. Ik heb er echt de tijd voor genomen. Ik was te hardhandig met de 3 13 mm plastic moeren en heb er uiteindelijk een van vernield. Ik zou aanraden om een dopsleutel te gebruiken en geen moersleutel. Maar het belangrijkste is om slechts 90 graden te draaien. Mijn auto heeft nu ongeveer 50.000 km en geen problemen, maar ik heb dit gewoon gedaan als preventief onderhoud. Ik heb ook de interieurfilters vervangen terwijl ik onder de motorkap bezig was.

#29 ·
Hallo mensen, is het mogelijk dat de auto niet start door dit relais? Mijn draad is beschadigd en hij wil niet starten. Het is alsof de benzine niet naar de motor gaat, is dit relais voor SMG of de benzinepomp? Het zat vast, nu hebben ze het gediagnosticeerd, het is in orde met de versnelling, maar hij start niet. Help alsjeblieft.

#35 ·
Wees voorzichtig, mijn BMW-dealer heeft me 2 relais verkocht en het waren de verkeerde.
Ik heb er een verwisseld en er kwam een rookwolk uit! Het was het relais van de secundaire luchtpomp.
Zelfs de domme handleiding toont foto's voor de VS en niet voor Australië, de doos is in Australië totaal anders.

#36 · (Edited)
Wees voorzichtig, mijn BMW-dealer heeft me 2 relais verkocht en het waren de verkeerde
Ik heb er een verwisseld en er kwam een rookwolk uit! Het was het secundaire luchtpomp relais
Zelfs de domme handleiding toont foto's voor de VS en niet voor Australië, de doos is totaal anders in Australië
Ik heb het onderdeelnummer besteld dat aan het begin van de thread staat... maar ik ben een beetje bezorgd om de auto te starten.

Waarschijnlijk zal ik alles weer openen en dubbel checken of er geen ander zalmkleurig relais is.

Ik had een bredere foto moeten maken, maar ik wilde alleen de nummers op het relais vastleggen.

Image

Hier is degene die ik heb verwijderd:

Image