BMW M5 Forum and M6 Forums banner

Waterpomp vervangen doe-het-zelf

92K views 73 replies 36 participants last post by  Nvable  
#1 · (Edited)
Heren, ik dacht dat ik even snel een verslagje zou maken over het vervangen van de waterpomp.
Zoals gewoonlijk ben ik niet aansprakelijk als je het tijdens het vervangen verknoeit.....

Dit vereist dat de thermostaat wordt verwijderd, dus volg de instructies hier op het forum om deze te verwijderen.
Verwijder de ventilator van de waterpomp (32 mm open ringsleutel, linkse draad)

Volg eerst de instructies om de thermostaat te verwijderen.
Verwijder vervolgens de aandrijfriemen (15 mm sleutel op de spanner katrollen, draai met de klok mee om de spanning te verminderen).
Draai de motor op de krukaspoelie (32 mm moer) totdat het gat in de trillingsdemper overeenkomt met het gat in de indicator op het blok, gebruik een 8 mm boor om de trillingsdemper te blokkeren.
Verwijder daarna de bouten van de poelie van de krukas (13 mm dop, aandraaimoment: 25 NM). Gebruik vervolgens een Torx E14 om de bouten van de trillingsdemper te verwijderen (belangrijk: gebruik nieuwe bouten voor de montage. Aandraaimoment: 60 NM, 2 keer 50° draaihoek).
Verwijder de trillingsdemper (let op voor montage om deze in de juiste positie terug te plaatsen, er is maar één positie hoe deze past).
Verwijder de slang van de waterpomphuis, een emmer is best handig eronder, want er komt nog wat koelvloeistof uit..
Waterpomp losdraaien (10 mm dop, aandraaimoment: 10 NM) en verwijderen (houd de buis die je op de tweede foto in de linkerbovenhoek met de groene O-ring ziet vast wanneer je de pomp eruit trekt, als deze er aan de achterkant uitglijdt, heb je een probleem!). Vervang ook de O-ring op de genoemde buis.
Verander de poelie (hint: koop ook een nieuwe poelie, ze kosten ongeveer 20$ en hebben de neiging om te breken tijdens het vervangen) van de oude waterpomp naar de nieuwe (10 NM voor de M6 bouten), gebruik een nieuwe pakking voor de waterpomp en een nieuwe O-ring voor de waterbuis. Maak het pakkingoppervlak op het blok schoon.
Alles weer in elkaar schroeven, vullen met koelvloeistof, ontluchten en controleren op lekkages!

En haal het gebruikelijke biertje om te vieren...:)
Image

Image
<!-- / message --> <!-- sig --> __________________
Onderdeelnummers:

1x Waterpomp : 11511407806
1x Pakking waterpomp : 11511406765
4x Torx bout voor trillingsdemper: 11231402618
1x Poelie voor waterpomp(optioneel): 11511406933
1x O-ring voor waterpomp : 11531710055

Plus de O-ringen voor de thermostaat:

4x O-ring : 11531406249
2x O-ring : 11531407002

en misschien wat reserve O-ringen als ze tijdens de installatie breken...

Ook ongeveer 3 liter koelvloeistof.

#2 ·
Goede handleiding Vantaam.. Ik zoek al eeuwen naar een doe-het-zelf handleiding voor de waterpomp.. zeker meer werk dan de thermostaat, maar ik ga dit volgende maand doen. Ik heb al eerder een waterpomp vervangen, maar niet op de M5.. Wordt vast leuk..:eek:oohhh:

#3 · (Edited)
Is iets meer werk dan het vervangen van de thermostaat, maar niet zo erg.
De eerste keer kan het tussen de 3-5 uur duren, denk ik...

Als je problemen hebt tijdens het vervangen, plaats ze dan.
Zal dan proberen je te helpen.

Even een korte opmerking die in me opkwam:

Er zijn geen aftermarket waterpompen beschikbaar, voor zover ik weet.
De enige manier om ze te krijgen is via de dealer.

Het probleem is dat door de massa van de ventilator de waterpompaafdichting begint te lekken of het lager in de pomp geluiden begint te maken.
Zonder de stomme ventilator die erop is aangesloten, zouden ze het voor altijd doen, denk ik.

#5 ·
Het probleem is dat door de massa van de ventilator de waterpompaafdichting begint te lekken of het lager in de pomp begint geluiden te maken.
Zonder de stomme ventilator die erop is aangesloten, wed ik dat ze voor altijd zouden meegaan.
Nah.... zonder de ventilator zouden ze de pomp _minder_ stevig kunnen maken, nog steeds hetzelfde bedrag in rekening brengen en het toch op ongelegen momenten laten falen :D

Volgens WorldPac is er een aftermarket pomp van LASO die wordt vermeld als "In ontwikkeling." (wat meestal betekent: "houd je adem niet in.") Zou nog steeds een klein fortuin moeten kosten, dus ik zou de dealerversie verkiezen.

#4 ·
Mooi verslag over het vervangen van de waterpomp. Ik wou dat deze thread een week eerder was gekomen, ik heb de mijne net weggebracht om dit te laten doen. Ik las een artikel over preventief onderhoud. Dit wordt ten zeerste aanbevolen als je 60.000+ hebt. Ik denk dat de schade behoorlijk verwoestend kan zijn als je pomp kapot gaat. Ik heb overal gezocht naar een waterpomp en zoals je zei, niemand heeft ze behalve de dealers. Nogmaals bedankt

#8 ·
Geen ontluchtingsschroef op de S62.
Ik doe het zo:

-auto op de grond, water bijvullen, laten draaien, bijvullen tot de markering, dop sluiten en verwarming vol heet, ventilator volle snelheid.
-laten draaien met toeren tot 3k als het een beetje temperatuur heeft, af en toe, 3k vasthouden voor ongeveer 20 seconden als het volledig warm is, klaar.

-niveau controleren en bijvullen als de auto volledig koud is!

Geen problemen voor vele, vele keren heb ik dat gedaan op S62's...

#9 ·
Bedankt! Misschien is het een soort zelfontluchting zoals in de dagen van de eerbiedwaardige M30. Ik vraag het echter, omdat ik denk dat de M50, M52 en misschien M54's problemen hadden met het vasthouden van lucht als ze niet volledig ontlucht waren. Ik kan me niet herinneren of dit in de buurt van de cilinders van het schutbord was. Dit zou de kans kunnen creëren op oververhitting van een deel van de kop en vervolgens scheuren. Onnodig te zeggen dat ik de laatste jaren nogal pietluttig ben geworden over mijn procedure....

#16 ·
kunnen de bouten voor de trillings-/harmonische demper hergebruikt worden of moeten ze vervangen worden?
Ze moeten vervangen worden! Punt. Dit zijn rekbouten.

De TIS zegt dat ze vervangen moeten worden, maar ze hebben zulke lichte koppel specificaties dat ik niet zie waarom je ze niet zou kunnen hergebruiken.
Het lichte koppel waar u naar verwijst is 60 Nm en twee keer 50 graden koppelhoek.

Dit is een hoop koppel dat op deze bouten wordt uitgeoefend.

Dus geef alsjeblieft geen advies zoals dat...

#17 · (Edited)
Sorry jongens. Ik dacht aan onderdeel #10 in dit diagram (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DE93&mospid=47592&btnr=11_2654&hg=11&fg=18). Ik heb ook motoren door elkaar gehaald in mijn hoofd, omdat ik onlangs aan de M62 van mijn ouders heb gewerkt, waar de TIS ook aangeeft dat de bouten moeten worden vervangen die de harmonische balancer aan de krukasnaaf bevestigen (waar de krukasnaaf wordt vastgehouden met de "jesus bolt"). De torx-bouten die Vantaam noemde, moeten zeker worden vervangen.

#18 ·
Oké, bedankt voor het boutadvies, ik zal er morgen een paar opgraven - gelukkig (denk ik) heb ik de klus vandaag niet afgemaakt. De thermostaatpakking zit muurvast in de behuizing. Hebben jullie advies over hoe ik die eruit kan krijgen? Ik wilde het naar de dealer brengen en hun magie laten werken, maar als jullie ideeën of gereedschapssuggesties hebben, zou dat geweldig zijn.

#19 · (Edited)
Heb je het over onderdeel #7 in dit diagram? RealOEM.com * BMW E39 M5 Waterpomp - Thermostaat Of zit de thermostaat zelf vast in de behuizing? Ik kocht onderdeel #7 en nadat ik de behuizing had verwijderd en de thermostaat had verwijderd, dacht ik: "Dan kan ik net zo goed die pakking vervangen, aangezien ik het onderdeel toch al heb." Grote vergissing. Het verwijderen ervan was een hels karwei en beschadigde het zachte aluminium eromheen. Maar zelfs als je het eruit krijgt, hoe ga je dan een nieuwe erin persen? Uiteindelijk moest ik een nieuwe behuizing kopen. Je zult in het diagram zien dat de nieuwe pakking voorgeĂŻnstalleerd in de behuizing zit. *zucht* Als ik het opnieuw zou doen, zou ik gewoon de thermostaat vervangen en het daarbij laten.

#21 ·
trucs om de buis in de waterpomp te krijgen?

ik heb geen succes met het plaatsen van die buis die van de achterkant van de waterpomp over de bovenkant van de motor (zwarte metalen buis) loopt, terug in de waterpomp. Ik merk dat er geen speling is en weinig ruimte om de pomp op de buis te draaien.

gedachten / suggesties?

#23 ·
Uit interesse, gewoon omdat ik echt, verdomd hoop dit snel voor elkaar te krijgen, zou deze trekker geschikt zijn voor de binnenste afdichting?

Sealey Twin Leg Reversible Puller 75mm : Tooled-Up.com

Ik weet dat het universele advies is om het met rust te laten, maar ik zou de klus graag helemaal willen klaren. De poten hiervan zijn omkeerbaar om binnen en buiten te kunnen doen. Het is een belachelijke tien pond en wordt gratis bezorgd.

Welke reikwijdte moet hij hebben, deze heeft 68 mm, gaat hij diep genoeg?

#24 ·
Die tool zou kunnen werken, maar het kan ook te groot zijn om te passen. Als ik de klus opnieuw zou moeten doen, zou ik de originele afdichting op zijn plaats hebben gelaten, aangezien deze er niet slecht uitzag. Het was de moeite en het risico om de behuizing te beschadigen om hem eruit te halen niet waard, plus het plaatsen van de nieuwe afdichting was ook een pijn, aangezien deze zo strak zat.

Als de afdichting er goed uitziet, laat hem dan zitten.

#25 ·
Wat is een hoek van 50 graden? Met andere woorden, hoe breng ik het koppel aan in een hoek van 50 graden? Of betekent het iets anders?

#26 · (Edited)
Wat is een hoek van 50 graden? Met andere woorden, hoe breng ik het koppel aan in een hoek van 50 graden? Of betekent het iets anders?
1
Controleer de specificaties van de te bevestigen bevestiger om de juiste koppelwaarde voor uw specifieke toepassing te bepalen. De waarde wordt normaal gesproken in voet-pond aangegeven. Controleer vervolgens wat de juiste koppelhoekspecificaties zijn voor die bevestiger (indien van toepassing). Onjuiste koppeltoepassing kan het apparaat beschadigen waaraan u werkt.

2
Draai de bevestiger vast tot de geschatte opgegeven koppelwaarde met behulp van een standaard momentsleutel. Installeer de koppelhoekmeter over de kop van de bevestiger en plaats de standaard momentsleutel op de bovenkant van de koppelhoekmeter.

3
Draai de standaard momentsleutel het gespecificeerde aantal graden dat voor die bevestiger is gespecificeerd. De koppelhoekmeter zal u dit vertellen. Let goed op de koppelmeter voor de juiste hoeveelheid graden die moet worden toegepast. Stop met aandraaien wanneer deze waarde is bereikt. Als er andere bevestigingsmiddelen nodig zijn voor uw toepassing, zorg er dan voor dat u ze allemaal zo dicht mogelijk bij dezelfde koppelwaarde en koppelhoek vastdraait.<noscript>
Image
</noscript> <noscript>
Image
</noscript> <section id="Body" class=" FLC"><section id="Tombstone" class="FLC"><section class="featured Inline"><header><section><section class="featured Inline"><header><section><section class="featured Inline"><header><section><section id="others" class="featured Inline"><header><section><footer id="Footer"><nav id="footerLinks"></nav></footer></section></header></section></section></header></section></section></header></section></section></header></section></section></section>

Ze kosten ongeveer $30
<li class="step">
Image

Proost,
E

#27 ·
Bedankt voor de reactie.

Vervolgvraag - Moet ik deze tool echt gebruiken of kan ik dit op een andere manier repliceren?

Bijvoorbeeld:
Kan ik hem op 60 Nm aandraaien en dan de volgende 2 keer doen:
- Aandraaien tot 60 Nm en dan verder blijven aandraaien tot de sleutel ~50 graden beweegt

of

Kan ik het koppel gewoon verhogen naar een andere specificatie?

Ik probeer geen hoeken af te snijden, ik kan deze tool gewoon niet bemachtigen en ik moet de klus afmaken.

Bedankt!

#28 · (Edited)
Ik probeer geen hoeken af te snijden, ik kan gewoon niet de hand op dit gereedschap krijgen en ik moet de klus afmaken.
Er zou er een fatsoenlijke moeten zijn bij een auto-onderdelenwinkel....maar ik zou NEE zeggen...de twee alternatieven die je noemde.
De hoek gaat niet over pure bewegingsgraden en de enige andere koppel specificatie die je zou willen doen is lager...wat ik niet kan promoten.

Proost,
E

#29 · (Edited)
Geweldig geschreven, helaas ben ik nergens in de buurt van mechanisch onderlegd :( dus ik laat mijn monteur mijn waterpomp en thermostaat doen als preventief onderhoud. Ik heb al alle pakkingen, thermostaat besteld en sta op het punt om de (4) bouten te bestellen. Rondkijken voor de waterpomp bracht me hier: (zorg ervoor dat u onderdeel # 11511407806 invoert) in het zoekvak.

Bimmerparts.com : Powered by Zygmunt : Autobahn BMW & Foreign Auto Parts 2009

Gedachten en meningen? Het is ongeveer $ 150 goedkoper dan de meeste plaatsen.

#30 ·
Ik wil geen heel oud topic omhoog halen. Maar rond welke kilometerstand moet de waterpomp vervangen worden? Mijn auto heeft momenteel ongeveer 73.8xx mijl op de teller.

Ik heb onlangs de thermostaat vervangen, ongeveer een dag later begint de radiator te lekken. Het is moeilijk te zeggen waar het lekt, maar het lijkt van de onderste hoek van de radiator aan de bestuurderskant te komen. Zou het gescheurd kunnen zijn? Ik denk niet dat er slangen op aangesloten zijn, alleen bovenop de radiator, dus het kan geen losse/gescheurde slang zijn, toch?

Ik heb al nieuwe slangen en een radiator gekocht, maar mijn monteur denkt erover om de waterpomp te vervangen. Ik ben helemaal voor preventief onderhoud, maar denkt iemand dat het te 'vroeg' is om de radiator en waterpomp bij deze kilometerstand te vervangen?

#32 ·
Wil geen heel oud draadje omhoog halen. Maar rond welke kilometerstand moet de waterpomp vervangen worden? Mijn auto heeft momenteel ongeveer 73.8xx mijl op de teller.

Ik heb onlangs de thermostaat vervangen, ongeveer een dag later begint de radiator te lekken. Het is moeilijk te zeggen waar het lekt, maar het lijkt van de bestuurderskant, de onderste hoek van de radiator, te komen. Zou het gescheurd kunnen zijn? Ik denk niet dat er slangen aangesloten zijn, alleen bovenop de radiator, dus het kan geen losse/gescheurde slang zijn, toch?

Ik heb al nieuwe slangen en een radiator gekocht, maar mijn monteur denkt erover om de waterpomp te vervangen. Ik ben helemaal voor preventief onderhoud, maar denkt iemand dat het te 'vroeg' is om de radiator en waterpomp bij deze kilometerstand te vervangen?
Ik heb mijn waterpomp het afgelopen jaar vervangen met behulp van dit draadje, bedankt vantaam5!

Ik zou de waterpomp niet beschouwen als een preventieve onderhoudsklus. Als hij niet kapot/lekt, zou ik hem met rust laten. Ik heb ongeveer $450 betaald voor mijn waterpomp, wat ik als ruim boven de limiet beschouw voor een "vervang hem terwijl je er toch bent"-klus.

Als de radiator lekt, vervang hem dan duidelijk. De waterpomp lijkt geen probleem te zijn op de M5 om hem proactief te vervangen.