BMW M5 Forum and M6 Forums banner

SAP Delete DIY - De juiste manier om SAP te coderen

18K views 35 replies 14 participants last post by  connorb850  
#1 · (Edited)
Hoe SAP van DME te verwijderen
Het doel van deze thread is om te laten zien hoe je de SAP-fout kunt wegcoderen en de emissiebereidheid voor de E39 M5 kunt behouden.
Als je je SAP hebt verwijderd, of als deze defect is, en je hebt een CEL voor je SAP, dan kun je met deze handleiding de CEL voor het SAP-systeem onderdrukken en tegelijkertijd de emissiebereidheid behouden.

Hoewel dit in het verleden meerdere keren is gedaan, zijn de meeste oude links en threads dood en bevatten ze ontbrekende informatie.
Met betrekking tot het ECUWORX-softwareprogramma: deze tool onderdrukt, hoewel gebruiksvriendelijk, eenvoudigweg de SAP CEL. Er is geen bevestiging dat het OBD-bereidheid mogelijk maakt.

Afkortingen in deze thread:
  • SAP – Secondary Air Pump, ook wel SAI (Secondary Air Injection) genoemd
  • CEL – Check Engine Light
  • SES – Service Engine Soon Light (synoniem met CEL)

Wat je nodig hebt:
Hardware:
Windows-laptop​
K+DCAN-kabel. Ik heb dit gekocht (niet aangesloten): K+CAN K+DCAN Car Diagnostic Tool Cable
Als je een MY00- of ouder model hebt met de 20-pins poort onder de motorkap, heb je dit ook nodig:​
OBD naar 20-pins adapter. Ik heb dit gekocht (niet aangesloten): 20-pins naar 16-pins vrouwelijke converter
Software:
BMWFlash (de gratis versie werkt): Download HIER
Hex-editor. Ik heb HXD gebruikt, een gratis hex-bewerkingsprogramma. Download HIER

Instructies:
1. BMW Flash op je computer.
Dit is oudere software, dus als je een nieuwere versie van Windows (Win 7+) gebruikt, moet je beheerder zijn om de installatie uit te voeren. Bovendien was het installeren van de drivers een pijn. Ik zou aanraden om de k+DCAN-kabel op de computer aan te sluiten, Windows Update of een driver-updatetool zoals Driver Booster van IOBIT (niet aangesloten) uit te voeren en dat programma de K+DCAN-kabel te laten identificeren en de juiste drivers te installeren.​

2. Sluit je computer aan op de auto.
  • MY01+, je gebruikt je OBD-poort.
  • MY00 en ouder, je gebruikt je 20-pins connector onder de motorkap.

3. Open BMWFlash. Je zou dit moeten zien:
Image

4. Klik op Bestand
Lees DME
Image

5. Haal zowel de volledige als de gedeeltelijke bestanden op om een back-up van beide te hebben. Ik zou je aanmoedigen om een kopie van beide bestanden te maken voor het geval je je DME terug moet zetten naar de originele software.

6. We zullen het gedeeltelijke bestand gebruiken voor deze wijziging. Open je Hex-editor (ik gebruikte HXD) en open het gedeeltelijke DME .bin-bestand.

7. Zodra je het bestand hebt geopend, zou je zoiets moeten zien:
Image

8. Er zijn vier code-regels die we moeten vervangen door nullen:
Code:
13285002010102000102032827FF

3F285002010102000102032827FF

AA010101010101000102032827FF

AB010101010101000102032825FF
9. Druk op CTRL+F, ga naar het tabblad “Hex-waarden” en zoek naar elke coderegel:
Image

10: je zou zoiets moeten zien:
Image

11. Wijzig het DME .bin-bestand als volgt. Er zijn 2 methoden hieronder vermeld:

Optie 1:

Vervang alle gemarkeerde tekst door 0's, zoals dit (let op de rode 00's):
Image

Optie 2:

Als alternatief kun je ook de twee cijfers voor de FF hex-waarde aan het einde van de string wegcoderen, als volgt:

Code:
Van 13285002010102000102032827FF
Naar: 13285002010102000102032800FF

Van: 3F285002010102000102032827FF
Naar: 3F285002010102000102032800FF

Van: AA010101010101000102032827FF
Naar: AA010101010101000102032800FF

Van: AB010101010101000102032825FF
Naar: AB010101010101000102032800FF

12. Herhaal optie 1 of optie 2 voor alle vier gegevensregels.

13. Klik op de knop “Opslaan”. Onthoud dat je ergens anders een back-up hebt gemaakt, dus je kunt dit bestand overschrijven.
Als je bovendien op “Opslaan als” klikt, heeft HxD het bestand niet automatisch opgeslagen als een .BIN, wat problemen veroorzaakte toen ik mijn DME opnieuw wilde flashen. Ik probeerde de bestandsnaam te wijzigen met een .bin-extensie, maar het wilde nog steeds niet flashen. Om dit te voorkomen, zou ik aanraden om gewoon op Opslaan te klikken om ervoor te zorgen dat de bestandsindeling correct is.​
14. Nu ben je klaar om je DME opnieuw te flashen. Sluit je laptop opnieuw aan op de auto en klik op Bestand
Reflash.
Image

15. Klik op Ja in het bevestigingsscherm
Image

16. Viola! Start de auto. Hij zou moeten starten en je CEL zou niet langer oplichten (als SAP-codes de enige codes waren die je auto gooide).

17. Voer de rijcyclus uit volgens de BMW-specificaties:
Image

18. (Optioneel): Scan je auto met een OBD-tool om de emissiebereidheid te controleren. Ik ging naar een Advance Auto en leende hun scantool (gratis). Je wilt naar de sectie I/M Emissiebereidheid van de tool gaan en de diagnose uitvoeren. Bevestig dat de auto 'klaar' weergeeft voordat je naar je emissiestation gaat.
Image

19. Alles zou groen en klaar moeten zijn en je zou je auto moeten kunnen laten inspecteren!

Speciale dank aan @videodima voor het bevestigen dat dit werkte en met succes de emissies heeft doorstaan!

#7 ·
Dit is geweldig!! Misschien doe ik dit vanavond. Bedankt voor het plaatsen hiervan

Edit: Moet het hebben van een oplader die op de auto / 14v is aangesloten een vereiste zijn?
Natuurlijk! En het hebben van een oplader zou een goed idee zijn. Ik had er geen beschikbaar, dus ik ben er gewoon voor gegaan.

Dit is precies de 100% manier om het verkeerd te doen
Ik zou het absoluut geweldig vinden om de 100% manier te horen om het goed te doen.

Je oude bericht gevonden... dus alleen AA / AB / 13 / 3F?
Dat klopt!

Het is al een tijdje geleden dat ik met dit soort dingen bezig ben geweest, maar ik ben er vrij zeker van dat je ALLEEN het voorlaatste 27(/25 in de 4e offset) bit hoeft te wissen en niet de hele string, dus:
00 01 02 03 28 00 FF
Van wat ik heb gelezen, kun je ofwel de voorlaatste offset doen, of de hele string wissen. Ik koos voor dat laatste.

#6 ·
Het is al een tijdje geleden dat ik met dit soort dingen bezig ben geweest, maar ik ben er vrij zeker van dat je ALLEEN het voorlaatste 27(/25 in de 4e offset) bit hoeft te wissen en niet de hele string, dus:
00 01 02 03 28 00 FF

En om het zoeken te vergemakkelijken, moeten de 4 offsetlocaties zijn:
7BA0
7BB0
7BC0
7BD0

#9 · (Edited)
Het is dus een tijdje geleden dat ik met dit spul bezig ben geweest, maar ik ben er vrij zeker van dat je ALLEEN het op één na laatste 27(/25 in de 4e offset) bit op nul hoeft te zetten en niet de hele string, dus:
00 01 02 03 28 00 FF

En om het zoeken te vergemakkelijken, moeten de 4 offsetlocaties zijn:
7BA0
7BB0
7BC0
7BD0
Correct, je hoeft alleen het bit links van de afsluitende FF op nul te zetten.

#12 ·
ja, dat doe ik, daarom zei ik het. Het is niet alleen mijn mening. Het maakt misschien niet uit voor jou, maar in staten die de gereedheidscodes controleren, is het een probleem
Mijn monitoren stonden op gereed en ik slaagde voor de California STAR-smog de dag nadat ik deze codes op nul had gezet. Nadat ik weken daarvoor was gezakt omdat de gereedheidsmonitoren niet waren ingesteld.

#14 ·
Het is goed dat het voor u werkte, maar ik heb het uit de eerste hand zien mislukken op meerdere auto's...
Heeft u een aanbeveling voor een andere manier om dit probleem aan te pakken? Ik denk dat iedereen ervoor openstaat om het goed te krijgen, maar er is gewoon geen erg goede uitwerking. Dit draadje is de beste poging die ik heb gezien om een zeer eenvoudige uitwerking te maken. Als we kunnen samenwerken om alles te bewerken wat gecorrigeerd moet worden, zou dat voor iedereen nuttig zijn

#17 ·
Oké, dus ik werk deze bij, wat in overeenstemming is met Mike's richtlijnen en ook Methode 1 die hierboven is beschreven. Zal morgen opnieuw flashen als ik een paar minuten de tijd heb om dat te doen, zodat als ik iets doms ga doen, iemand zich moet melden en ik zal ze biergeld sturen. Alles ziet er echter correct uit, voor zover ik kan beoordelen.

#24 ·
Mijn excuses voor het ophalen van een oude thread, maar aangezien deze gerelateerd is aan deze post, zal ik het hier vragen. Ik heb geprobeerd dit te doen op mijn 2001 M5. Ik heb alle stappen gevolgd en dezelfde programma's gedownload die hier worden genoemd.

- In stap 5 wordt vermeld dat een volledig en een gedeeltelijk bestand van de DME wordt gehaald. Het gaf me echter geen optie om beide te doen. Het downloadde automatisch het volledige bestand van de DME.
- Ik kon de code regels wijzigen zoals vermeld in stap 8 met behulp van optie 2. Ik heb het bestand opgeslagen zoals vermeld in de bovenstaande instructies.
- Wanneer ik probeer het DME.bin-bestand te uploaden, krijg ik een foutmelding in BMWFlash. Er staat: "Only Tune Binaries Can Be Used". Ik heb online naar deze fout gezocht en iemand vermeldde dat als het gewijzigde bestand groter is dan het origineel, deze fout optreedt.

Kan iemand mij hier advies geven?

#27 · (Edited)
Eindelijk tijd gehad om dit aan mijn auto te doen. Heb de tweede methode gebruikt om de getallen voor de FF op nul te zetten. Vrij eenvoudig dankzij deze thread. Ik heb ook de SAP zelf losgekoppeld om zeker te zijn.

Na twee dagen geen foutcodes en het systeem IM op mijn Bosch scanner geeft "Klaar" aan. Fijn om die vervelende pomp niet meer te horen bij het starten. Zal de rest van de rommel eruit gooien als ik de geleiders van de distributieketting doe.

Natuurlijk zal de echte test zijn wanneer ik over een paar maanden de emissietest doe om mijn kentekenplaten te vernieuwen. Zal dan een update geven, hoewel ik er vertrouwen in heb dat het goed zal komen.

#28 ·
Eindelijk tijd gehad om dit aan mijn auto te doen. Heb de tweede methode gebruikt om de getallen voor de FF op nul te zetten. Vrij eenvoudig dankzij deze thread. Ik heb ook de SAP zelf losgekoppeld om zeker te zijn.

Na twee dagen geen foutcodes en het systeem IM op mijn Bosch scanner geeft "Klaar" aan. Fijn om die vervelende *** pomp niet meer te horen bij het starten. Zal de rest van de rommel eruit gooien als ik de distributiekettinggeleiders doe.

Natuurlijk zal de echte test zijn wanneer ik over een paar maanden de emissietest doe om mijn kentekenplaten te vernieuwen. Zal dan een update geven, hoewel ik er vertrouwen in heb dat het goed komt.
Houd ons op de hoogte! Ga dit binnenkort ook op mijn auto doen.

#36 ·
Als de SAP zelf aangesloten blijft, zou deze dan nog steeds normaal moeten functioneren na het wijzigen van de DME-code zoals beschreven in deze thread? Na het opnieuw flashen, draaide mijn SAP rond bij de koude start en dat had ik niet verwacht. Ik heb zelfs de DME opnieuw uitgelezen en bevestigd dat de wijzigingen correct waren geflasht.