Hoe SAP van DME te verwijderen
Het doel van deze thread is om te laten zien hoe je de SAP-fout kunt wegcoderen en de emissiebereidheid voor de E39 M5 kunt behouden.
Als je je SAP hebt verwijderd, of als deze defect is, en je hebt een CEL voor je SAP, dan kun je met deze handleiding de CEL voor het SAP-systeem onderdrukken en tegelijkertijd de emissiebereidheid behouden.
Hoewel dit in het verleden meerdere keren is gedaan, zijn de meeste oude links en threads dood en bevatten ze ontbrekende informatie.
Met betrekking tot het ECUWORX-softwareprogramma: deze tool onderdrukt, hoewel gebruiksvriendelijk, eenvoudigweg de SAP CEL. Er is geen bevestiging dat het OBD-bereidheid mogelijk maakt.
Afkortingen in deze thread:
Wat je nodig hebt:
Instructies:
1. BMW Flash op je computer.
2. Sluit je computer aan op de auto.
3. Open BMWFlash. Je zou dit moeten zien:
4. Klik op Bestand
Lees DME
5. Haal zowel de volledige als de gedeeltelijke bestanden op om een back-up van beide te hebben. Ik zou je aanmoedigen om een kopie van beide bestanden te maken voor het geval je je DME terug moet zetten naar de originele software.
6. We zullen het gedeeltelijke bestand gebruiken voor deze wijziging. Open je Hex-editor (ik gebruikte HXD) en open het gedeeltelijke DME .bin-bestand.
7. Zodra je het bestand hebt geopend, zou je zoiets moeten zien:
8. Er zijn vier code-regels die we moeten vervangen door nullen:
9. Druk op CTRL+F, ga naar het tabblad “Hex-waarden” en zoek naar elke coderegel:
10: je zou zoiets moeten zien:
11. Wijzig het DME .bin-bestand als volgt. Er zijn 2 methoden hieronder vermeld:
Optie 1:
Vervang alle gemarkeerde tekst door 0's, zoals dit (let op de rode 00's):
Optie 2:
Als alternatief kun je ook de twee cijfers voor de FF hex-waarde aan het einde van de string wegcoderen, als volgt:
12. Herhaal optie 1 of optie 2 voor alle vier gegevensregels.
13. Klik op de knop “Opslaan”. Onthoud dat je ergens anders een back-up hebt gemaakt, dus je kunt dit bestand overschrijven.
Reflash.
15. Klik op Ja in het bevestigingsscherm
16. Viola! Start de auto. Hij zou moeten starten en je CEL zou niet langer oplichten (als SAP-codes de enige codes waren die je auto gooide).
17. Voer de rijcyclus uit volgens de BMW-specificaties:
18. (Optioneel): Scan je auto met een OBD-tool om de emissiebereidheid te controleren. Ik ging naar een Advance Auto en leende hun scantool (gratis). Je wilt naar de sectie I/M Emissiebereidheid van de tool gaan en de diagnose uitvoeren. Bevestig dat de auto 'klaar' weergeeft voordat je naar je emissiestation gaat.
19. Alles zou groen en klaar moeten zijn en je zou je auto moeten kunnen laten inspecteren!
Speciale dank aan @videodima voor het bevestigen dat dit werkte en met succes de emissies heeft doorstaan!
Het doel van deze thread is om te laten zien hoe je de SAP-fout kunt wegcoderen en de emissiebereidheid voor de E39 M5 kunt behouden.
Als je je SAP hebt verwijderd, of als deze defect is, en je hebt een CEL voor je SAP, dan kun je met deze handleiding de CEL voor het SAP-systeem onderdrukken en tegelijkertijd de emissiebereidheid behouden.
Hoewel dit in het verleden meerdere keren is gedaan, zijn de meeste oude links en threads dood en bevatten ze ontbrekende informatie.
Met betrekking tot het ECUWORX-softwareprogramma: deze tool onderdrukt, hoewel gebruiksvriendelijk, eenvoudigweg de SAP CEL. Er is geen bevestiging dat het OBD-bereidheid mogelijk maakt.
Afkortingen in deze thread:
- SAP – Secondary Air Pump, ook wel SAI (Secondary Air Injection) genoemd
- CEL – Check Engine Light
- SES – Service Engine Soon Light (synoniem met CEL)
Wat je nodig hebt:
Hardware:
Windows-laptop
K+DCAN-kabel. Ik heb dit gekocht (niet aangesloten): K+CAN K+DCAN Car Diagnostic Tool Cable
Als je een MY00- of ouder model hebt met de 20-pins poort onder de motorkap, heb je dit ook nodig:
OBD naar 20-pins adapter. Ik heb dit gekocht (niet aangesloten): 20-pins naar 16-pins vrouwelijke converter
Software:
BMWFlash (de gratis versie werkt): Download HIER
Hex-editor. Ik heb HXD gebruikt, een gratis hex-bewerkingsprogramma. Download HIER
Instructies:
1. BMW Flash op je computer.
Dit is oudere software, dus als je een nieuwere versie van Windows (Win 7+) gebruikt, moet je beheerder zijn om de installatie uit te voeren. Bovendien was het installeren van de drivers een pijn. Ik zou aanraden om de k+DCAN-kabel op de computer aan te sluiten, Windows Update of een driver-updatetool zoals Driver Booster van IOBIT (niet aangesloten) uit te voeren en dat programma de K+DCAN-kabel te laten identificeren en de juiste drivers te installeren.
2. Sluit je computer aan op de auto.
- MY01+, je gebruikt je OBD-poort.
- MY00 en ouder, je gebruikt je 20-pins connector onder de motorkap.
3. Open BMWFlash. Je zou dit moeten zien:
4. Klik op Bestand
Lees DME
5. Haal zowel de volledige als de gedeeltelijke bestanden op om een back-up van beide te hebben. Ik zou je aanmoedigen om een kopie van beide bestanden te maken voor het geval je je DME terug moet zetten naar de originele software.
6. We zullen het gedeeltelijke bestand gebruiken voor deze wijziging. Open je Hex-editor (ik gebruikte HXD) en open het gedeeltelijke DME .bin-bestand.
7. Zodra je het bestand hebt geopend, zou je zoiets moeten zien:
8. Er zijn vier code-regels die we moeten vervangen door nullen:
Code:
13285002010102000102032827FF
3F285002010102000102032827FF
AA010101010101000102032827FF
AB010101010101000102032825FF
10: je zou zoiets moeten zien:
11. Wijzig het DME .bin-bestand als volgt. Er zijn 2 methoden hieronder vermeld:
Optie 1:
Vervang alle gemarkeerde tekst door 0's, zoals dit (let op de rode 00's):
Optie 2:
Als alternatief kun je ook de twee cijfers voor de FF hex-waarde aan het einde van de string wegcoderen, als volgt:
Code:
Van 13285002010102000102032827FF
Naar: 13285002010102000102032800FF
Van: 3F285002010102000102032827FF
Naar: 3F285002010102000102032800FF
Van: AA010101010101000102032827FF
Naar: AA010101010101000102032800FF
Van: AB010101010101000102032825FF
Naar: AB010101010101000102032800FF
12. Herhaal optie 1 of optie 2 voor alle vier gegevensregels.
13. Klik op de knop “Opslaan”. Onthoud dat je ergens anders een back-up hebt gemaakt, dus je kunt dit bestand overschrijven.
Als je bovendien op “Opslaan als” klikt, heeft HxD het bestand niet automatisch opgeslagen als een .BIN, wat problemen veroorzaakte toen ik mijn DME opnieuw wilde flashen. Ik probeerde de bestandsnaam te wijzigen met een .bin-extensie, maar het wilde nog steeds niet flashen. Om dit te voorkomen, zou ik aanraden om gewoon op Opslaan te klikken om ervoor te zorgen dat de bestandsindeling correct is.
14. Nu ben je klaar om je DME opnieuw te flashen. Sluit je laptop opnieuw aan op de auto en klik op BestandReflash.
15. Klik op Ja in het bevestigingsscherm
16. Viola! Start de auto. Hij zou moeten starten en je CEL zou niet langer oplichten (als SAP-codes de enige codes waren die je auto gooide).
17. Voer de rijcyclus uit volgens de BMW-specificaties:
18. (Optioneel): Scan je auto met een OBD-tool om de emissiebereidheid te controleren. Ik ging naar een Advance Auto en leende hun scantool (gratis). Je wilt naar de sectie I/M Emissiebereidheid van de tool gaan en de diagnose uitvoeren. Bevestig dat de auto 'klaar' weergeeft voordat je naar je emissiestation gaat.
19. Alles zou groen en klaar moeten zijn en je zou je auto moeten kunnen laten inspecteren!
Speciale dank aan @videodima voor het bevestigen dat dit werkte en met succes de emissies heeft doorstaan!