BMW M5 Forum and M6 Forums banner

Foutcode: 93AC. Weet iemand waar de ECU, airbag met gateway-module zich bevindt?

1 reading
19K views 30 replies 3 participants last post by  platii  
#1 ·
Help!

Mijn 06 E60 M5 kreeg een foutcode na het vervangen van de batterij na het opladen. Bij het aansluiten van de batterij verscheen de foutcode 93AC: (ACSM/MRS: Zijairbag, bestuurder). Mijn vriend in de garage vertelde me dat ik de airbag met de gateway-module moest vervangen. Ik kan het echter niet vinden. Weet iemand waar het zich bevindt?

Ik vond op YouTube dat het zich onder het dashboardkastje van de passagier (rechterfoto) zou moeten bevinden. Ik kon het echter niet vinden (linkerfoto van mijn auto).

Zijn er hier E60 M5-fans? Voeg mijn whatsapp toe en bespreek. Ik kom uit Hong Kong!
Stuur me een bericht.

Michael

#4 ·
Tot dit punt hoeft u niets te vervangen. Verwijder beide accupolen, zorg er vervolgens voor dat de accu, de accupolen en de klemmen schoon zijn en zet ze weer vast. Verwijder de fout met de ontsteking UIT, als deze niet wordt verwijderd, zet de ontsteking AAN en verwijder de fout.

#3 ·
Reset de code en kijk of deze terugkomt. Als dat zo is, moet u dit onderzoeken.

owns 2000 BMW M5 DUH!
  • Like
Reactions: flacoramos
#5 ·
Ben je erin geslaagd en heb je de code verwijderd? En het licht gaat uit? Dan komt de fout terug na het rijden?
Als de fout niet wordt verwijderd, probeer dan opnieuw los te koppelen en de kleine bedrading die is aangesloten op de positieve en de IBS los te koppelen en probeer het opnieuw.

#9 ·
Nieuwe airbag-regeleenheid moet op de auto gecodeerd worden, even ter info.

owns 2000 BMW M5 DUH!
#10 ·
Vervolgens zou ik de connectoren controleren/terugplaatsen bij de airbag achter het deurpaneel van de bestuurder en bij de airbagmodule. Met ISTA kunt u de details van de fout bekijken door er dubbel op te klikken. U kunt de module en de airbagweerstand zien op de statuspagina van de airbagmodule of toegang krijgen tot de Function Structure met ISTA en ISTA een aantal stappen laten voorstellen om te controleren. Kortom, de airbagmodule wacht op een weerstandswaarde wanneer de modules worden gecontroleerd. Kijk naar de weerstandswaarde van de airbag aan de passagierszijde op de statuspagina of meet deze met een ohmmeter en meet de passagierszijde. Als deze niet gelijk is, neem dan een weerstand met dezelfde waarde en steek deze in de connector van de airbag aan de bestuurderszijde om het signaal te emuleren. Als de fout verdwijnt, betekent dit dat de airbag vervangen moet worden. Als er geen verandering is of de airbag aan de bestuurderszijde dezelfde weerstand heeft als de passagierszijde, overweeg dan de airbagmodule te vervangen.

#12 ·
Laatste afbeelding. Voor de zijairbag moet de ingestelde waarde tussen 1,6-5,6 ohm liggen, de bestuurderszijde is 6,0 ohm, wat de limiet overschrijdt, daarom heeft dit de fout veroorzaakt. Nu moet u toegang krijgen tot de connector van de airbag aan de bestuurderszijde en de waarde meten en bevestigen met de airbagmodule. Als deze inderdaad 6,0 of buiten het plausibele bereik ligt, vervang dan de airbag aan de bestuurderszijde, zo niet, bevestig dan met het plaatsen van een 3 ohm weerstand in de stekker aan de autozijde, de fout moet dan verdwijnen, dan is de airbagmodule goed. U kunt proberen de airbagmodule te programmeren met ISTA/P of Winkfp voordat u deze vervangt, het kan weer werken als dit de boosdoener is, als het de airbag zelf is, vervang dan de airbag.

#14 ·
Laatste afbeelding. Voor de zijairbag moet de ingestelde waarde tussen 1,6-5,6 ohm liggen, de bestuurderszijde is 6,0 ohm, deze overschrijdt de limiet, daarom heeft het de fout veroorzaakt, nu moet u toegang krijgen tot de connector van de bestuurderszijde van de airbag en meten en de waarde bevestigen door de airbagmodule, als deze inderdaad 6,0 of buiten het plausibele bereik ligt, vervang dan de airbag aan de bestuurderszijde, zo niet, bevestig dan met een 3ohm weerstand in de stekker aan de autozijde, de fout moet dan verholpen zijn, dan is de airbagmodule goed. U kunt proberen de airbagmodule te programmeren met ISTA/P of Winkfp voordat u deze vervangt, het kan weer werken als het de schuldige is, als het de airbag zelf is, vervang dan de airbag.

#13 ·
Heeft u andere airbagfouten voor de bestuurdersairbag? Op de eerste afbeelding toonde de bestuurdersairbag ook hogere waarden, maar ik zou wachten en de fout pas bevestigen en dan kijken of er later nog een andere fout optreedt of dat dit tot een defecte airbagmodule zou leiden. De bestuurdersairbag moet ook binnen een bereik van 3 ohm liggen voor beide fasen, hier geeft het 13 en 23 ohm aan.

#19 ·
Het zal niet afgaan, het heeft veel stroom nodig, maar het kan zijn dat u de airbag zelf niet kunt testen als u de connector loskoppelt, en om veiligheidsredenen zullen we de manier van testen veranderen. De beste manier is om de autozijde te testen en de airbagzijde met rust te laten. Wat u gaat doen is een weerstand van 2 of 3 ohm aansluiten op de connector aan de autozijde terwijl ISTA is aangesloten om veranderingen in de weerstand op het scherm te zien. Als u 2 ohm op het scherm ziet, is uw airbag aan de bestuurderszijde defect en moet u deze vervangen. Als u geen 2 ohm ziet, is uw airbagmodule defect.

Voor de airbag aan de bestuurderszijde koppelt u de connector los van de achterkant van de klokveer. U test 4 draden, 2 voor elke fase, op dezelfde manier als u deed met de zij-airbag. U moet weten welke draad u moet testen. Wanneer u dat stadium bereikt, geef ik u de kleuring en de pinlocatie voor elke draad. Mogelijk moet u voor en na de klokveer testen om te bevestigen, maar meestal is de klokveer defect.

Hoge weerstand komt meestal van slecht contact van de connector als de airbag goed is, dus probeer eerst, wanneer u toegang krijgt tot de airbag, de connector 3 of 4 keer opnieuw te plaatsen terwijl de batterij is losgekoppeld en sluit vervolgens de batterij en ISTA aan en kijk of de weerstand weer normaal is geworden. Als er geen verandering is, ga dan verder met de bovenstaande tests.

#23 ·
Welke nieuwe onderdelen zijn er aangekomen, waarom installeer je geen nieuwe onderdelen?

Om de weerstand van de airbag te testen, test je met een multimeter en meet je de weerstand:
Sensor 1: pin 1(+) en pin 2(-).
Sensor 2: pin 3(+) en pin 4(-).

De simulerende 3 ohm weerstand wordt gebruikt om te testen of de airbag module de juiste weerstand ziet en kan in ISTA worden bekeken zoals in de bovenstaande afbeelding. U sluit een 3 of 5 ohm weerstand aan op de stuurkolomcluster waar de airbag op aansluit, dezelfde overeenkomstige pinnen voor sensor 1 en sensor 2 om de airbag te simuleren.
Als u niet zeker weet hoe u deze tests moet uitvoeren, raad ik u aan een elektricien te raadplegen om u te helpen.

#24 ·
Ik heb de airbagmodule 9172019 en de Stuurwielklokveer kabel 6976394 gekocht. U zei dat de airbagmodule gecodeerd moet worden, dus misschien installeer ik hem later. De stuurwielklokveer kabel is eenvoudig te installeren en ik zal hem morgen installeren.

Bedankt voor de airbag pin informatie. Ik denk dat ik morgen kan uitzoeken of de airbag goed werkt of niet.

Ja, ik weet hoe ik het moet testen. Sluit gewoon sensor 1 en 2 aan met behulp van twee 3 ohm weerstanden, toch?

Denkt u dat de code 93AC zich voornamelijk richt op deze bestuurdersairbag?

Omdat de ohm-meting van de zijairbag (6 ohm) net iets hoger is dan normaal (5,6 ohm). Wat denk je? Morgen zal ik twee 3 ohm weerstanden installeren op die 2 sensoren. Zie de weerstandsverandering. Als het echt weer normaal wordt. Ik kan er zeker van zijn dat de bestuurdersairbag vervangen moet worden. Is dat juist?

Dan zal ik alle foutcodes wissen. Kijk of de code 93AC er nog steeds is of niet. Als hij er nog steeds is, betekent dit dat de zijairbag ook onderzocht moet worden.

Als ik twee 3 ohm weerstanden gebruik, maar de ohm-meting nog steeds boven de 6 ohm ligt. Moet ik dan de airbagmodule vervangen?

Welke nieuwe onderdelen zijn er aangekomen, waarom installeer je geen nieuwe onderdelen?

Om de weerstand van de airbag te testen, test je met een multimeter de weerstand:
Sensor 1: pin 1(+) en pin 2(-).
Sensor 2: pin 3(+) en pin 4(-).

De simulerende 3 ohm weerstand wordt gebruikt om te testen of de airbagmodule de juiste weerstand ziet en kan worden bekeken in ISTA zoals in de bovenstaande afbeelding. U sluit een 3 of 5 ohm weerstand aan op de stuurkolomcluster waar de airbag op aansluit, dezelfde bijbehorende pinnen voor sensor 1 en sensor 2 om de airbag te simuleren.
Als u niet zeker weet hoe u deze tests moet uitvoeren, raad ik u aan een elektricien te raadplegen om u te helpen.

#27 ·
Dus u hebt de nieuwe bestuurdersairbag en de klokveer vervangen en de airbagmodule geeft nog steeds een hoge weerstand aan, correct?
Als u de weerstandstest had gebruikt zoals ik in de eerdere berichten had voorgesteld, had u geen onnodige onderdelen hoeven te kopen.

Voor 93AC-fout kunt u deze ook testen met een weerstand en kijken of de airbagmodule een hogere weerstand aangeeft.

Slechte verbinding kan ook een hoge weerstand veroorzaken, ik herinner me dat ik u in het begin adviseerde om toegang te krijgen tot de module en de connector opnieuw te plaatsen en te bevestigen dat de pinnen vastzitten, maar u volgt het niet op, probeer dat als volgende.

Een onregelmatige veiligheidsaansluiting van de batterij kan een airbaglampje of fout veroorzaken. Het loggen van een airbagfout betekent dat de weerstand niet binnen de limiet valt.

Als u toegang hebt tot de airbagmodule, kunt u deze rechtstreeks met een weerstand testen en kijken of deze een andere weerstand aangeeft, maar in deze configuratie moet u de weerstand terugvoeren naar de airbag naar de bijbehorende pinnen, aangezien de connector op de module wordt geĂŻnstalleerd, dit bevestigt het probleem met de airbagmodule en sluit bedradingsproblemen uit.

Als de module geen goede meting geeft, is de volgende stap om de airbagmodule bij te werken met Winkfp en deze te coderen, wat kan helpen voordat u besluit deze te vervangen.

#28 ·
Een onregelmatige veiligheidsaansluiting van de batterij kan een airbaglampje of een fout veroorzaken. Het loggen van een airbagfout betekent dat de weerstand niet binnen de limiet valt.

Als je toegang hebt tot de airbagmodule, kun je deze rechtstreeks met een weerstand testen en kijken of deze een andere weerstand aangeeft, maar in deze configuratie moet je de weerstand terugvoeren naar de bijbehorende pinnen van de airbag, aangezien de connector op de module wordt geĂŻnstalleerd, dit bevestigt het probleem met de airbagmodule en sluit bedradingsproblemen uit.

Als de module geen goede meting geeft, is de volgende stap om de airbagmodule bij te werken met Winkfp en deze te coderen, wat kan helpen voordat je besluit deze te vervangen.
Leer me alsjeblieft hoe ik de weerstand voor de airbagmodule moet testen. Welke pinnen in de module zijn correct?

Kun je een professional introduceren die weet hoe te coderen met mijn nieuwe airbagmodule? Ik weet niet hoe ik dit moet doen. Beter geld betalen en het gemakkelijk laten doen.

THX heel erg!!!!