BMW M5 Forum and M6 Forums banner
1 - 6 of 6 Posts

·
Registered
28 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hi Friends

I need your help, i manege to buy a 1993 M5 3.8 here in Chile, which is a really, but really strage car to find, Im pretty sure there are no more than two or three of this cars here in the whole country.

Well the former owner did not want to spend money in the EDC suspension so he cut all the hidraulics and sensors, and just replace the struts for regular 535 ones. With my mechanic we have manege to rebulid all the back suspension, with hidraulic lines, acumulators and everything. But we are having a lot of trouble with the front. We do not manage to find any hidrauñic cutted lines or almost any sensor connectors to the fron struts, so we wre really lost. We do not find any connection to the hidraulic resevoir in the engine. Please if anyone has pictures, diagrams or just a good explanation it will be very Helpfull for us

Thanks

Matias

·
Registered
826 Posts
Hola Matias,

saludos desde Peru, pues yo tambien tengo uno del 93 3.8 con EDC (euro) y solo hay dos o tres de estos bichos por aca.

Los amortiguadores delanteros son sellados, es decir que no tienen lineas de presion hidraulico como los de atras. Me temo que si estan rendidos, tendras que comprar nuevos, no hay otra (salvo que los envies a SportLine en UK y los reparen pero no creo que te salga muy a costo).

Echale una mirada completa a este thread que hice, ahi hay algunas fotos desarmando el EDC posterior el cual pude arreglarlo.

Slds.

http://www.m5board.com/vbulletin/e34-m5-discussion/193435-here-my-m5-little-overhaul.html

·
Registered
28 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Hola Diego

Gracias por la resspuesta, yomhe mirado tu rebuild anteriormente y te felicito, esta buenisimo, mi duda es que aca en forro todos hablan de que el EDC es delantero y trasero, entonces si entiendo bien, los amortiguadores delanteros no "hacen" nada? O sea no van conectados a ninguna linea hidraulica?

Pero si tiene sensores al menos, no?

Saludos y gracias

pd yo voy mucho a Lima por trabajo quizas un dia pueda ver tu automen vivo

·
Registered
826 Posts
Cuando vengas a Peru avisame con anticipacion y asi lo puedes ver, lo levantamos en el elevador de mi taller y lo puedes ver arriba/abajo :cheers:

Si, los amortiguadores delanteros, son sellados, es decir tienen gas/hidraulicos y tienen los selenoides (los puedes ver en mis fotos). Cuando pides nuevos los amortiguadores, vienen completos, es decir viene con el "muñon" o spindle, tienes que pasarle la bocamaza (hub bearing) del antiguo (aunque el tuyo es de 535 hoy por hoy y no se si sea igual). Al llevar selenoides, estos van conectados con uns cables que deben de provenir detras de la cubierta de plastico de las ruedas delanteras que estan en direccion hacia la cabina. Esto se conecta al amortiguador y ya (c/u). El resto, acelerometros en la carroceria, sensor de angulo de direccion (el que esta en tu timon basicamente), modulo y otros hacen la regulacion automatica y suavizan/endurecen segun las condiciones del camino.

Yo le puse el switch EDC , lo compre aparte y este viene STD de fabrica a partir del 94 creo, pero años antes solo en el Nurburing package creo, era opcional, y cuando lo pones en S realmente se siente la diferencia, se pone mas duro y trota casi como un STi ;) claro esta que lo puedes sentir mas en rutas como las de Lima, tu sabes....:blink:

Entonces, lo que tienes que hacer es comprar los amortiguadores delanteros, fijate bien las fotos de los nuevos en mi thread, ahi te das cuenta que tiene un capuchon rojo, protector, es para que ahi se deslice la bocamaza que tienes que traspasar, es decir el amortiguador viene "completo" no el cartucho como en otros modelos.

El EDC es adelante y atras, es decir cada amortiguador de los 4 en total, tienen o son EDC -Electronic Damper Control (selenoides)

Eso si, usa Pentosin 11, echale un poco purga y bota para que este puro y limpio.

Calquier cosa o duda, aqui estoy para ayudarte en lo que se. Por ahi tengo recolectados algunso diagramas y folletos, sobre el motor, suspension EDC y otros, echame un PM y te paso mi email.

Slds.

·
Registered
120 Posts
You are correct Raymond, but Goggle helps a lot and is educational (maybe), Matias = Jack in Spanish ?

Hi Jack,
Greetings from Peru, because I also I have a 93 3.8 with EDC (euro) and only two or three of these bugs here.

The front shock absorbers are sealed, ie no hydraulic pressure lines such as the back. I fear that if they are rendered, you have to buy new, no other (except shipments to SportLine in UK and repair but I think you get it very cost).

Take a look at this thread full I did, there are some pictures after disarming the EDC which I could fix it.

Slds.

Hello Diego

Thanks for the resspuesta, yomhe previously looked at your rebuild and I congratulate you, this great, my question is that everyone talks lining here in that the EDC is front and rear, so if I understand correctly, the front shocks not "do" anything? That is not any lines are connected to hydraulic?

But if you have sensors at least, no?

Greetings and thanks

PS I go very often to Lima for work may one day live to see your auto
When you come to Peru avisame in advance and so you can see, I get up in the elevator of my shop and you can see up / down

Yes, the front shock absorbers are sealed, ie they have gas / hydraulic and have the solenoid (you can see in my photos). When you order new cushions, are complete, that is comes with the "stump" or spindle, you have to pass the bocamaza (hub bearing) of the former (although yours is 535 today and if not equal). In carrying solenoid, these are connected with cables uns must come from behind the plastic cover of the front wheels that are in the direction toward the cabin. This connects to the cushion and I (c / u). The remaining accelerometers in the bodywork, steering angle sensor (the one in your rudder basically) module and others make the automatic regulation and soften / harden according to road conditions.

I put the switch EDC, buy it separately and this STD is manufactured from 94 I think, but only in the years before I Nurburing package was optional, and when you put it in S really feel the difference becomes more trots hard and almost like a clear STi is that you can feel more on routes such as Lima, you know ....

So you have to do is buy the front shocks, take note of the new photos on my thread, you realize that there is a cap red, protector, is for there to slide the bocamaza you have to convey, is that the buffer is "full" no cartridge as in other models.

The EDC is forward and backward, ie each buffer of 4 in total, have or are EDC-Electronic Damper Control (solenoid)

That if you use Pentosin 11, have a little purge and boots for this pure and clean.

Any Internet or doubt anything, I'm here to help you with what is. For there I have collected algunso diagrams and brochures on the engine, suspension EDC and others, give me a PM and I spend my email.

Slds.

1 - 6 of 6 Posts